Zapojení HDO pro bojler

V domě máme chytrý bojler Dražice OKHE Smart, konkrétně Dražice OKHE Smart 160. Klasicky se při vícetarifové elektřině řeší spínání bojleru stykačem ovládaným přes hromadné dálkové ovládání (HDO) v rozvaděči, který odpojuje nebo připojuje zásuvku bojleru. Tím je splněn požadavek dodavatele/distributora elektřiny na ohřev vody pouze v době nízkého tarifu, tedy typicky v době s nižším vytížení elektrické sítě.
Jenže tyto chytré bojlery ze svého principu musí fungovat jinak. Aby bojler mohl být chytrý, musí být napájen trvale, aby trvale fungovala jeho elektronika, bylo možné sledovat jeho stav apod. Nabízelo by se tedy řešení v podobě HDO signálu (resp. bezpotenciálového signálu ze stykače v rozvaděči) přivedeného přímo do bojleru jako například u elektrokotlů, které také potřebují být trvale připojené kvůli oběhovému čerpadlu.
Náš bojler to má ale vyřešené jinak – naštěstí pro nás 🙂 Přívod HDO signálu k bojleru by totiž v našem případě byl již problém, protože jsme s tím nepočítali a nemáme k bojleru HDO natažené. DZ Dražice to ale u svých bojlerů řeší přímo ze sítě. Jejich chytré bojlery jsou schopné si informace o spínání načíst přímo ze silových rozvodů, tedy přímo ze zásuvky. Díky tomu není potřeba HDO pro bojler nijak řešit – ani extra kabeláž k bojleru ani stykače v rozvaděči. Prostě jen obyčejná zásuvka s klasickým 16 A jističem/chráničem.
Zjištění parametrů HDO
K tomu je ale potřeba znát údaje o signálu vysílaném po silovém vedení. Různí poskytovatelé to budou mít nastavené různě a nejspíš se to bude lišit i podle lokalit. Pro nás, a tedy i pro tento článek, je platné nastavení pro ČEZ Distribuce v distribuční oblasti Střed.
Informace signálu spínání je možné zjistit třemi způsoby:
- Z domovního rozvaděče s přijímačem HDO
- Kontaktováním technické podpory distributora elektřiny
- Vyčtením informace z online rozhraní distributora elektřiny
Zjištění parametrů HDO z rozvaděče
Tohle byl můj první pokus, jak se k informacím dostat. Otevřel jsem tedy rozvaděčovou skříň a zkusil jsem vyčíst přímo z ní parametry HDO. Na přijímači HDO budou buď parametry HDO přímo napsané ve formátu Ax Bx DPx (kde x je nějaké číslo) + frekvence označená jako f nebo fs, nebo zde bude kód (například A85), který bude potřeba zadat na webu distributora elektřiny a na základě toho zjistit hodnoty A, B a DP.

Z obrázku je vidět naše parametry HDO vyčtené přímo z přijímače HDO v rozvaděči. V našem případě je to tedy A3, B4 a DP1 nebo DP2 nebo DP6 (dle typu spotřebiče, viz níže) a frekvence f=217 Hz.
Kontaktování technické podpory distributora elektřiny
Druhou možností je kontaktovat technickou podporu distributora elektřiny a zjistit informace přímo u nich. K tomu bude potřeba číslo odběrného místa nebo alespoň adresa přípojky. Když jsem na podporu volal, parametry A, B a DP mi operátor sdělil ihned, ale frekvenci nebyl schopný nikde ověřit. Možná jsem měl ale jen smůlu na pracovníka podpory, který nemá dostatečné zkušenosti a přehled.
Vyčtení informace z online rozhraní distributora elektřiny
Poslední, ale velmi jednoduchou možností, je přihlášení do online rozhraní poskytovatele/distributora elektřiny, kde minimálně v případě ČEZ lze tyto informace dohledat. Stačí si otevřít dané odběrné místo a na záložce HDO je roletka Signál, kde lze najít všechny dostupné signály HDO.

V roletce (a i na přijímači HDO v rozvaděči, viz výše) nejspíš uvidíte několik různých signálů HDO, které se liší parametrem DP. Tyto různé signály jsou pro různé typy spotřebičů. V našem případě je to DP1 pro elektrokotel (nízký tarif 20 hodin denně) a DP6 právě pro bojler (nízký tarif 8 hodin denně).
Zadání parametrů HDO do aplikace
Když máme zjištěné parametry HDO, můžeme je již nastavit na bojleru. To se provádí pomocí aplikace pro iOS nebo Android, která se přes Bluetooth spáruje se bojlerem. Tato aplikace umožňuje konfiguraci bojleru včetně právě parametrů HDO, změnu režimu topení a také aktualizaci firmware bojleru.


DavdiK
Zdravim, dnes jsem si nechal instalovat podobny typ bojleru, jen je to 100l. A asi podle tarifu DP6 (ktery jsem mu nastavil podle samolepce na hodinach) se bojler po case vypnul. Ale jakoze uplne. Je to u nich bezne? Chapu ze HDO ridi zapinani a spinani, ale clovek pak nevi, kolik je vlastne v bojleru vody… myslel jsem, ze se vypne pouze ohrev, nikoliv cely bojler 💁
Lukáš Beran
Dobrý den.
Bojler Dražíce Okhe Smart by měl zůstat trvale zapnutý. Hodiny trvale svítí a ukazuje se teplota vody v bojleru. Zapíná a vypíná se pouze ohřev.
DavdiK
No, tak snad neumrel uplne. Predstava reklamace me docela desi. Cekam tedy na NT kdy by se mel sepnout, nez budu zmatkovat kolem nefunkcnosti.
Lukáš Beran
Proberte to ještě s tím, kdo vám bojler instaloval. Možná ten člověk nezná funkce chytrých bojlerů a zapojil před něj stykač, který bojler úplně vypíná.
DavdiK
Je to tak. Je tam stykac rizeny HDO ze stareho bojleru. Takze ho vypina. Takze musi jit do sveta.
Roman
Dobrý deň, neviem, či tomu správne rozumiem, ale keď máte elektro kotol, pre ktorý je 20h za deň NT, to znamená, že pre všetky spotrebiče v dome ne NT, alebo nie? V tom prípade nechápem, prečo bojler má signál iba pre 8h, pritom by v pohode mohol využiť interval 20h z kotla.
Lukáš Beran
Dobrý den Romane.
Ano, nízký tarif je samozřejmě aktivní pro celý dům, protože máme jen jedny hodiny, které počítají buď nízký nebo vysoký tarif. Podmínky pro spouštění různých spotřebičů v různou dobu jsou však stanovené smluvně.
Martin
Můžu mít dotaz. Řeším stejný problém. Tarif D57d a stejné parametry. Frekvence by měla být 217Hz, ale aplikace tuto frekvenci nenabízí. Jen tu nejbližší 216,66Hz. Je tato frekvence správně zadaná? Jak poznám že to opravdu funguje? Měl jsem pod tou tabulkou nějakou poslední aktualizaci s časem kdy se mělo přepnout do VT, ale v závorce tam bylo napsané NT??? Díky za rady
Lukáš Beran
Dobrý den Martine. Ano, 217 Hz je správně, je to jen zaokrouhlených 216,66 Hz 🙂 Poznáte to tak, že v nastavení té aplikace v části HDO informace uvidíte čas posledního přepnutí tarifu s informací, jestli se jedná o vysoký tarif (VT) nebo nízký tarif (NT). Musíte tedy ale počkat, až dojde k přepnutí tarifu, do té doby to nepoznáte.
Tomáš Martinek
Dobrý den,
neměl revizní technik problém s „průkazným“ spínáním na nízký tarif. Budu to řešit také a mám trochu strach z toho, že ho nějaká appka v mobilu nebude zajímat a bude chtít vidět klasické relé…
Děkuji
Lukáš Beran
Dobrý den Tomáši. Vůbec s tím problém neměl. Ale my tam relé tak jako tak máme kvůli elektrokotli, takže se po tom možná ani nijak extra nepídil. Na druhou stranu si ale myslím, že by s tím ani problém mít neměl, protože to řešení v bojleru je přímo k tomu určené. Ale určitě záleží na technikovi, protože když to bude nějaký nevrlý rýpal, tak by s tím rozhodně mohl mít problém 🙂