Instalace zabezpečení domu Jablotron

Jablotron je tradiční česká ověřená firma s dlouhou historií specializující se na bezpečnost objektů. Když jsme tedy řešili bezpečnost domu, byla to jasná volba. Navíc Selfiehome byl doteď chráněn zabezpečovacím systémem od Jablotronu, avšak staršího data výroby.

Poptávka zabezpečení domu

Poptávku jsme zadali přímo přes webové rozhraní Jablotron. Firma Jablotron sama instalace neprovádí. Instalace u koncových zákazníků provádí certifikování montážní partneři. My jsme dostali montážního partnera Pavla Smetanu.

Pan Smetana se s námi spojil ještě tentýž den, abychom se domluvili na následujících krocích.

Obhlídka domu a návrh řešení

Při prvním kontaktu s panem Smetanou jsme se domluvili na obhlídce přímo u nás doma. Měli jsme celkem jasnou představu o tom, jak by instalace měla vypadat, takže jsme společně probrali jen některé detaily a nechali si doporučit optimální řešení.

Po osobní schůzce následovala cenová nabídka řešení, kterou jsme obratem odsouhlasili.

Použité prvky zabezpečovacího systému Jablotron

Montáž zabezpečovacího systému Jablotron

Datové rozvody pomocí kabelů Jablotron jsme měli připravené již z doby přípravy elektrorozvodů, takže kabely jsme již tahat nemuseli. Stačilo jen nainstalovat jednotlivé prvky systému Jablotron.

Pan Smetana přijel ještě s kolegou v dohodnutý den. Instalace měla dle původního plánu trvat cca 4 hodiny, protože se jednalo o poměrně jednoduchou instalaci pouze s montáží prvků Jablotron a nastavením. Instalace se však nakonec protáhla a trvala prakticky celý den (cca 7 hodin).

Pan Smetana se hned pustil do instalace ústředny a vnitřní sirény. Jeho kolega mezitím instaloval pohybová čidla do všech místností, na chodbu a do zahradního domku. Magnety na oknech byly již z výroby, takže tam také nebylo nutné nic instalovat.

Konfigurace zabezpečovacího systému Jablotron

Po fyzické instalaci jednotlivých prvků systému bylo potřeba vše spárovat s ústřednou a nastavit. Tady se objevil první problém, protože některé prvky se v ústředně nehlásily a 1 čidlo a 1 magnet hlásily zkrat.

Nedostupné prvky byly vyřešeny snadno a rychle – zapomněli jsme v technické místnosti propojit několik datových kabelů, takže se jednoduše signál nedostal až do ústředny. Stačilo tedy nainstalovat 1 krabici a vše v ní propojit a bylo hotovo.

Zkrat 1 magnetu a 1 pohybového čidla vypadal jako větší problém. Z doby instalace kabeláže jsem si ale pamatoval, že tyto 2 prvky jsou spolu na jednom kabelu spojeném v krabici u vchodových dveří. Krabice ale byla pod omítkou. Pamatoval jsem si ale také, že tento jediný rozvod nebyl tažený originálním Jablotron kabelem, ale klasickým datovým UTP kabelem, což je možné a běžně se to dělá. Jenže Jablotron používá jiné barvy vodičů než UTP kabel. Naštěstí při instalaci kabeláže jsem si poznačil, jak jsme barvy navzájem propojili, takže stačilo otevřít OneNote s poznámkami ze stavby a hned jsem věděl, jak jsme to před lety zapojili. Stačilo tedy přepojit vodiče v pohybovém čidle a rázem ústředna přestala hlásit zkrat a vše fungovalo.

Jako poslední krok jsme již společně prošli nastavení systému, možnosti zabezpečení a jednotlivých režimů, přidali oprávněné uživatele apod. A vše jsme samozřejmě vyzkoušeli – zabezpečit mobilem, dálkovým ovladačem i klávesnicí v různých režimech, odjistit dům, vyvolat poplach, zrušit poplach apod.

Registrace a aktivace zabezpečovacího systému Jablotron

Registraci nového zabezpečovacího systému Jablotron provedl přímo instalační technik ještě ten stejný den. Díky tomu jsem získal přístup k základní konfiguraci systému přes aplikaci J-Link prostřednictvím internetu i lokálního USB spojení.

Následující den se mi ozvala paní přímo ze zákaznické linky Jablotron a prošla se mnou následnou konfiguraci. Díky instalaci od certifikovaného montážního partnera jsme získali nejvyšší verzi zabezpečení CELKOVÁ OCHRANA včetně napojení na centrální dohled (pult centrální ochrany = PCO) s neomezenými výjezdy zásahové služby zdarma na 3 měsíce. Během tohoto hovoru paní také vytvořila účet a aktivovala přístup do služby MyJablotron, kde je možné přes webové rozhraní nebo mobilní aplikaci systém ovládat, sledovat jeho stav a historii.

Bezpečnostní centrum Jablotron

Součástí je také přístup do bezpečnostního centra, kde lze spravovat notifikace u událostí, zobrazovat přehled událostí, zobrazit postupy operátora při jednotlivých událostech, zadávat dočasné pokyny pro postupy operátora nebo zakládat požadavky na podporu.

Dočasné pokyny pro postupy operátora jsou zajímavou možností dočasné změny kontaktní osoby nebo nahlášení dovolené.

Dočasná změna kontaktní osoby

V případě poplachu totiž volá operátor dohledového centra na uvedené kontaktní osoby v zadaném pořadí. Nejprve na 1. kontaktní osobu a když se nedovolá, tak na 2. kontaktní osobu atd. Pokud ale dočasně některá osoba není k dispozici, lze dočasně nastavit jiné pořadí kontaktních osob.

Dovolená

Při nahlášení dovolené přes bezpečnostní centrum lze dočasně nastavit přísnější režim střežení objektu. Standardně operátor čeká 1 minutu od vyhlášení poplachu a pokud během této jedné minuty není poplach zrušen, volá operátor na uvedené kontaktní osoby pro ověření, že se nejedná o falešný poplach. Pokud se žádné kontaktní osobě nedovolá nebo kontaktní osoba potvrdí, že se nejedná o falešný poplach, operátor vyšle na místo vlastní zásahovou jednotku.

Pokud ale nastavíte režim dovolené, pak se předpokládá, že v objektu nikdo není a kontaktní osoby jsou na dovolené. V takovém případě operátor nevolá kontaktním osobám pro ověření poplachu, ale okamžitě na místo vysílá zásahovou jednotku.

Ovládání zabezpečovacího systému Jablotron

Ovládání zabezpečovacího systému Jablotron je možné několika způsoby.

Ovládání pomocí klávesnice

Základní způsob ovládání je pomocí klávesnice. Každý uživatel má svůj PIN, kterým může systém odjistit. Zajištění probíhá pomocí modulů nad klávesnicí. Každý modul může mít jinou funkci, například zajištění celého domu, zajištění garáže, plášťová ochrana (zajištěná okna a dveře, ale nezajištěná vnitřní pohybová čidla) apod.

Tato možnost funguje vždy a nevyžaduje žádné předplatné.

Ovládání pomocí aplikace v mobilním telefonu

Druhou možností je ovládání pomocí aplikace v mobilním telefonu. V takovém případě musí být ústředna připojena k internetu a mobilní telefon musí mít také přístup k internetu. V aplikaci MyJablotron je možné sledovat historii, nastavit si notifikace, spravovat uživatele systému a samozřejmě ovládat zabezpečení domu.

Pro větší bezpečnost aplikace využívá zabezpečení pomocí PIN nebo biometriky při spuštění aplikace.

Pro ovládání pomocí aplikace v mobilním telefonu je potřeba cloudové předplatné Jablotron.

Ovládání pomocí dálkového ovladače

Pokud máte ústřednu s bezdrátovým modulem, můžete zabezpečení ovládat pomocí dálkového ovladače. Ovladač se spáruje v nastavení ústředny s uživatelem a poté pouhým stiskem tlačítka dům zajistíte nebo odjistíte. Ovladač však musí být v dosahu ústředny, což je řádově maximálně několik desítek metrů.

Ovládání pomocí ovladače nevyžaduje žádné předplatné.

Ovládání pomocí telefonních hovorů

Pokud máte v ústředně SIM kartu, můžete systém ovládat pomocí telefonního hovoru. Nejprve je nutné v ústředně uživatelům přiřadit autorizovaná telefonní čísla, jelikož na ústřednu je kvůli bezpečnosti možné volat jen z autorizovaných telefonních čísel. Následně uživatel ze svého autorizovaného telefonního čísla může zavolat na SIM v ústředně a po autorizaci přes svůj vlastní PIN může ovládat zabezpečení.

Ovládání pomocí telefonních hovorů nevyžaduje žádné předplatné.

Ovládání pomocí RFID

RFID jsou různé přívěšky nebo karty. Systém uživatel zajistí tlačítkem na klávesnici. Pro odjištění uživatel použije svůj spárovaný RFID čip nebo kartu, kterou přiloží ke klávesnici s RFID čtečkou. Je tedy nutné koupit klávesnici s RFID čtečkou. Kvůli vyšší bezpečnosti je možné volitelně vyžadovat ještě zadání PIN.

Ovládání pomocí RFID nevyžaduje žádné předplatné.

Režim PANIKA

Režim panika je speciální režim bezpečnostního systému Jablotron. Tento režim se používá v nouzových případech, například při přepadení. Při aktivaci nouzového režimu PANIKA operátor okamžitě vysílá zásahovou jednotku na místo poplachu a nevolá na kontaktní čísla pro ověření.

Režim PANIKA je možné aktivovat dvojitým stisknutím zamykacího tlačítka na ovladači. Na klávesnici je možné režim PANIKA aktivovat zadáním speciálního PIN kódu, který vychází z běžného PIN kódu uživatele, ale poslední číslice PIN kódu je o 1 vyšší. Tedy například když běžný PIN kód uživatele je 1234, pro aktivaci režimu PANIKA uživatel zadá PIN kód 1235.

Důležité je také zmínit, že nouzový poplach PANIKA nelze žádným způsobem uživatelsky zrušit jako běžné poplachy. Po aktivaci nouzového poplachu PANIKA zásahová jednotka vždy okamžitě vyjíždí na místo poplachu a dokud situaci neověří na místě poplachu, nelze ji žádným způsobem odvolat.

Dojezdové časy zásahové jednotky Jablotron

Firma Jablotron má svou vlastní zásahovou jednotku a spolupracuje s bezpečnostní službou KRUH, kterou v případě poplachu vyšle na místo poplachu. Tato zásahová služba má centrály po celé republice, aby minimalizovala dojezdové časy do všech lokalit. Průměrný dojezdový čas zásahové jednotky na místo poplachu je 10 minut dle webu Jablotron.

Protože čas dojezdu může být individuální dle lokality, přímo Jablotron doporučuje v rámci zkušební doby si vyzkoušet reálný zásah jednotky. Stačí tedy vyvolat poplach a operátorovi při kontrolním hovoru potvrdit, že se jedná o skutečný poplach. V takovém případě operátor vyšle na místo poplachu zásahovou jednotku a vy si reálně můžete ověřit dojezdový čas. Po příjezdu zásahové jednotky je nutné se prokázat občanským průkazem, že jste skutečně majitelem objektu. A můžete klidně říct, že to byl falešný poplach, při kterém jste si jen ověřovali dojezdový čas 🙂

Autorizace při kontrolních hovorech během poplachu

Pro komunikaci s operátorem je vždy nutné se autorizovat PIN kódem, který si zvolíte při aktivaci dohledové služby. Bez této autorizace pomocí PIN kódu během hovoru operátor bezpečnostního centra nemůže spolehlivě ověřit majitele a v takovém případě nelze potvrdit falešný nebo skutečný poplach. Operátor tedy bude pokračovat v postupu jako by se kontaktní osobě vůbec nedovolal, tedy vyšle na místo poplachu zásahovou jednotku.

Prvotní obhlídka střeženého objektu

Během úvodního hovoru s operátorem při aktivaci dohledové služby je nutné také domluvit obhlídku objektu. Vyberete si termín, kdy vám bude vyhovovat, aby přijela zásahová jednotka a obhlídla střežený objekt.

Během této prvotní obhlídky jednotka potvrdí skutečnou polohu střeženého objektu, celý objekt si obejde a nafotí. V rámci ochrany jednotka také na objekt nalepí malé samolepky o velikosti 50 Kč mince s NFC čipem. Tyto samolepky jednotka používá pro autorizaci při zásahu. Když dojde k poplachu a jednotka jede na místo, v rámci kontroly objektu naskenuje NFC čip v samolepce, čímž potvrdí příjezd na místo včetně přesného času příjezdu.

Zásahová jednotka standardně při zásahu obhlíží objekt jen z venku z veřejně přístupných míst. Můžete však jednotku autorizovat ke vstupu na pozemek a případně i přímo do domu. V takovém případě je nutné jednotce při prvotní obhlídce objektu předat klíče ke vstupu na pozemek nebo i do domu. Tyto klíče jsou zapečetěny a použity pouze při poplachu v objektu.

Všechny poplachy i výjezdy se samozřejmě evidují a zaznamenávají včetně fotodokumentace objektu na místě poplachu kvůli evidenci případného poškození objektu (rozbitá okna, vylomená dveře apod.).